Viena saulės audra gali sutrikdyti LEO megakonstelacijas

Viena saulės audra gali sutrikdyti LEO megakonstelacijas

Komentarai

7 Minutės

Moderni žemojo Žemės orbitos (LEO) erdvė tapo tanki ir intensyviai judanti aplinka. Nauji tyrimai perspėja, kad viena stipri saulės audra gali išplisti per palydovų megakonstelacijas ir inicijuoti grandininę susidūrimų seką, dėl kurios prieiga prie orbitos gali tapti pavojingai ribota net keletui metų. Straipsnis, dabar prieinamas kaip preprint arXiv serveryje, vaizduoja dabartinę konstelacijų architektūrą kaip trapų kortų namelį — kruopščiai inžineriniu būdu sukonstruotą, kol pasitaiko retas įvykis, kuris jį nuverčia.

Starlink palydovų trajektorijos 2024 m. vasarį

Kodėl viena audra turi reikšmę: atmosferinė chaosas ir sutrikę radijo ryšiai

Saulės audros veikia palydovus dviem esminiais būdais. Pirma, nuo Saulės į atmosferą įšvirkščiama energija sušildo Žemės viršutinę atmosferą, ją pakelia ir išplečia. Toks atmosferos išsiplėtimas padidina pasipriešinimą (drag) LEO orbitose skriejantiems palydovams, nulemdamas netikėtus greičio ir orbitinių pozicijų pakeitimus. Operatorių tenka naudoti variklio kuro atsargas aukščiui išlaikyti arba atlikti vengiamuosius manevrus, kai du objektai grėsmingai artėja vienas prie kito.

Antra ir galimai pavojingesnė pasekmė – įkrautos dalelės ir elektromagnetiniai sutrikimai gali pakenkti arba visiškai išjungti palydovų navigacijos ir ryšio sistemas. Jei palydovas praranda gebėjimą priimti komandas iš Žemės arba tiksliai nustatyti savo padėtį, jis negali įvykdyti susidūrimo vengimo manevrų. Susidėjus didėjančiam atmosferos dragui ir reaguoti negalinčiam kosminiam aparatui, greitai susidaro susidūrimų rizika.

Techniniu požiūriu terminiame sluoksnyje (termosferoje) tankio svyravimai gali padidėti keliais procentais arba net keliais dešimtainiais, priklausomai nuo audros intensyvumo. Net kelių dešimčių kilogramų delta-v skirtumas bendrame palydovo kuro biudžete gali reikšti, kad planuoti stationkeeping manevrai tampa neįmanomi arba sukelia antrines konjunkcijas su kaimyniniais objektais.

Laikmatis iki susidūrimų: nuo minučių iki dienų

Tyrimo autoriai, tarp jų Sarah Thiele (anksčiau doktorantė Britų Kolumbijos universitete, dabar – Princeton universitete), kiekybiškai įvertina, kaip precariška situacija tapo. Visose LEO megakonstelacijose artimas prasilenkimas – apibrėžiamas kaip dviejų palydovų atstumas ne didesnis nei vienas kilometras – įvyksta maždaug kas 22 sekundes. Kalbant konkrečiai apie Starlink tinklą, beveik susidūrimas registruojamas maždaug kas 11 minučių. Siekdami rizikos mažinimo, kiekvienas Starlink palydovas vidutiniškai atlieka apie 41 vengiamąjį manevrą per metus.

Tokie rutininiai manevrai gali būti valdomi kasdienėje operacijų apimtyje, kol neišryškėja kampinis įvykis. Norėdami perteikti to rizikos skubumą, mokslininkai pristato naują metriką – Collision Realization and Significant Harm (CRASH) Clock. Įvertinus konstelacijų tankį ir esamus susidūrimo vengimo darbo procesus, skaičiavimai rodo: jeigu žemės stočių operatoriai staiga prarastų gebėjimą nusiųsti vengiamuosius komandas, katastrofinis susidūrimas greičiausiai įvyktų per maždaug 2,8 dienos (pagal duomenis iki 2025 m. birželio). Prieš megakonstelacijų erą, 2018 m., toks laiko langas sudarė apie 121 dieną.

Net vienos paros praradimas kontroliuojant palydovus yra pavojingas: straipsnis įvertina, kad maždaug 30 proc. tikimybė, jog 24 valandų nutrūkimas sukeltų tokio masto susidūrimą, kuris užpiltų erdvę dalelėmis ir paleistų ilgalaikę debris kaskadą, vadinamą Kesslerio sindromu. Kesslerio sindromas yra savęs palaikanti debris generacija, kuri gali padaryti tam tikras orbitas praktiškai nepasiekiamas.

Iš tiesų, rizikos modeliai atsižvelgia ne tik į vienkartinius susidūrimus, bet ir į antrines bangas: susidūrimai generuoja milijonus mažesnių fragmentų, šie fragmentai kelia pavojų net ir geostacionarių perėjimų metu arba pakartotinėms misijoms, planuojamoms per mėnesius ir metus po pradinio įvykio.

Istorinė precedentas ir blogiausio scenarijaus galimybės

Saulės audros, turinčios rimtų pasekmių, nėra tik teorinės. 2024 m. gegužės vadinama „Gannon audra“ privertė daugiau nei pusę visų LEO palydovų atlikti kuro išeikvojimo manevrus pozicijų korekcijai. Dar labiau istorinis pavyzdys – 1859 m. Carringtono įvykis, kuriam priskiriama didžiausia užfiksuota saulės audra. Jeigu tokio masto įvykis ištiktų Žemę šiandien, jis galėtų ne tik ilgesniam laikui išjungti palydovų komandų ir valdymo galimybes, bet ir paveikti žemės ryšio, energetikos ir finansų infrastruktūras, turinčias priklausomybę nuo palydovinių paslaugų.

Dažnai Kesslerio sindromas aptariamas kaip dešimtmečius trunkantis procesas, bet CRASH Clock koncepcija pabrėžia staigų žlugimą: greitai vystantis kaskadai, kurį inicijuoja komandų praradimas ir staigus orbitinių dinaminių sąlygų pasikeitimas per stiprią geomagnetinę smūgį. Tokie „greitieji“ scenarijai reikalauja kitokių rizikos valdymo priemonių nei lėto laipsniško nuosmukio modeliai.

Ką galima padaryti? Technologiniai ir politikos instrumentai

Paprastų sprendimų nėra, tačiau kelios praktiškos rizikos mažinimo priemonės gali žymiai sumažinti katastrofos tikimybę. Siūlomi patobulinimai apima tiek techninius, tiek organizacinius veiksmus:

  • Patvaresnis ryšys ir spindulinė tolerancija elektronikoje: radiaciniai pažeidimai ir elektromagnetiniai impulsai gali išjungti jautrią elektroniką, todėl palydovų komponentai turėtų būti radiacijos atsparūs, su redundantiškomis ryšio grandinėmis, kurios leidžia išlaikyti ryšį net per pajėgias saulės audras.
  • Autonominis bortinis susidūrimo vengimas: algoritmai ir sensoriai, leidžiantys palydovui savarankiškai aptikti ir reaguoti į pavojų nepriklausomai nuo žemės komandų. Tai apima pažangias orbitalinės padėties prognozes, trumpalaikes trajektorijų korekcijas ir sprendimų priėmimo mechanizmus, kurie veikia net esant ribotam ryšiui.
  • Stiprinti kosmoso eismo valdymą (Space Traffic Management, STM) ir dalintis realaus laiko duomenimis apie kosminių objektų padėtis: veiksmingas koordinavimas tarp operatorių sumažintų konfliktų tikimybę ir leistų sinchronizuoti vengiamuosius manevrus bei išvengti dvigubų komandų, kurios pačios gali sukelti pavojingus kryžminius judesius.
  • Projektavimo taisyklės, mažinančios debris susidarymą ir gerinančios deorbitacijos galimybes pasibaigus tarnavimo laikui: į tai įeina pakankamos kuro atsargos deorbitacijai, padidinto pasyvaus ir aktyvaus nutemimo sprendimai bei konstrukcinės savybės, palengvinančios saugų patekimą į atmosferą.

Šios techninės galimybės turi būti derinamos su reglamentavimu, tarptautine koordinacija ir investicijomis į stebėjimo infrastruktūrą bei kosminę situacijos supratimo (SSA) gebą. Saulės meteorologija dažnai suteikia labai ribotą išankstinę informaciją – dažnai tik dieną ar dvi – todėl pasirengimas ir atsparumas yra esminiai.

Platesnės prieigos prie kosmoso ir pramonės pasekmės

Atsiversiantys kompromisai yra aiškūs. Megakonstelacijos teikia plačiajuosčio ryšio, Žemės stebėjimo ir mokslinius privalumus neįprasto masto. Tačiau jų tankis padidina sisteminį pažeidžiamumą: viena didelė saulės audra gali užstrigdyti būsimas misijas, apsunkinti žmonių skrydžius į orbitą ir sumažinti mokslines iniciatyvas, kurios priklauso nuo palydovinių paslaugų, tokias kaip klimato stebėsena, navigacija ir skubiosios pagalbos ryšys.

Informuoti politikos sprendimai reikalauja pripažinti tiek LEO paslaugų socioekonominius privalumus, tiek katastrofišką neigiamą riziką, susijusią su orbitos saugumo žlugimu. arXiv preprint pateikia duomenimis pagrįstą skubumą — pranešimą, kurį operatoriai, politikai ir visuomenė turėtų priimti rimtai.

Expert Insight

„Mes įžengiame į erą, kai žmogaus sukurtos sistemos orbitoje yra tarpusavyje priklausomos be precedento“, sako dr. Elena Morales, orbitinės dinamikos tyrėja, gerai susipažinusi su konstelacijų operacijomis. „Tokia tarpusavyje susieta ekosistema reiškia, kad vienas natūralus įvykis – saulės meteorologija, kurios negalime užkirsti kelio – gali išplisti per tinklus. Komunikacijų redundancijos kūrimas ir protingesnė autonomija kiekviename palydove duos mums laiko; koordinuotos tarptautinės taisyklės užtikrins ateitį su prieiga prie kosmoso.“

Tyrimas yra raginimas imtis veiksmų: išsaugoti LEO infrastruktūros privalumus ir skubiai stiprinti jos atsparumą retiems, bet katastrofiškiems saulės įvykiams. Prieiga prie kosmoso yra bendras pasaulinis turtas; jos apsauga reikalauja inžinerijos sprendimų, politikos koordinacijos ir įžvalgumo, veikiančių kartu.

Be technologinių sprendimų, reikalingi ir aiškesni politiniai instrumentai: tarptautinės sutartys dėl reagavimo procedūrų, privalomos telemetrijos dalijimosi taisyklės ekstremalių situacijų metu, taip pat finansinės priemonės, skatinančios atsparumo didinimą ir technologijų diegimą mažuose operatoriuose. Privatūs ir viešieji investiciniai fondai gali paremti infrastruktūrą, kuri užtikrintų greitą geostacionarinio tipo stebėjimą ir ankstyvą perspėjimą apie geomagnetinius sutrikimus.

Taip pat svarbu įtraukti palydovų gyvavimo ciklo valdymą: nuo koncepcijos projektavimo, per paleidimą, iki aktyvios nutemimo procedūros arba saugaus perdirbimo pabaigoje. Geresnis duomenų mainų standartizavimas tarp operatorių pagerintų sumažintų sąveikų prognozes ir leistų greičiau priimti kolektyvinius vengiamuosius sprendimus audros metu.

Galiausiai, moksliniai modeliai turi būti nuolat pildomi realaus laiko matavimais ir atviro kodo prognozių įrankiais, kad CRASH Clock tipo metrikos taptų praktiniais įrankiais rizikų valdymui tiek tarptautinėms agentūroms, tiek komerciniams operatoriams.

Šaltinis: sciencealert

Palikite komentarą

Komentarai