Artimas prasilenkimas orbitoje: Kinetica 1 ir Starlink

Artimas prasilenkimas orbitoje: Kinetica 1 ir Starlink

Komentarai

8 Minutės

SpaceX teigia, kad Kinijos palydovas per pastarąjį paleidimą praėjo maždaug per 200 metrų nuo vieno iš jos Starlink tinklo palydovų, tai dar kartą parodo augančią problemą: žemos Žemės orbitos (LEO) perpildymą ir ribotą palydovų operatorių tarpusavio koordinaciją. Šis beveik susidūrimas kelia naujų rūpesčių dėl susidūrimų rizikos, orbitinių šiukšlių susidarymo ir aiškesnių kosmoso eismo valdymo procedūrų poreikio.

Ką tiksliai įvyko per Kinetica 1 paleidimą?

Antradienį (iraniečių kalendoriuje – 19 Azar), Kinijos raketa Kinetica 1 pakilo iš Jiuquan starto bazės Gobi dykumoje, gabendama devynis krovininius vienetus. Pasak SpaceX, vienas iš šių krovininių objektų priartėjo prie Starlink palydovo, identifikuoto kaip STARLINK-6079, maždaug 560 km aukštyje ir priartėjo iki maždaug 200 metrų — atstumo, kurį SpaceX pavadino „pavojingai arti“.

Oficialių Kinijos pranešimų ir neoficialių šaltinių duomenimis, Kinetica 1 misija išskleidė šešis kinų daugiafunkcinius palydovus, taip pat tolimosios žvalgybos palydovą Jungtiniams Arabų Emyratams, mokslinį palydovą Egiptui ir edukacinį palydovą Nepalui. SpaceX kol kas viešai neatskleidė, kuris iš devynių objektų sukėlė artimą prasilenkimą su STARLINK-6079.

SpaceX įspėja apie prastą koordinaciją

Michael Nichols, Starlink inžinerijos viceprezidentas, paskelbė socialiniame tinkle X, kad, jo žiniomis, nebuvo jokios koordinacijos ar proceso, užtikrinančio, jog paleidimas nepažeistų aktyvių palydovų trajektorijų. Nichols pabrėžė, kad didelė dalis kosmoso rizikos kyla būtent dėl skirtingų operatorių nekoordinuotų veiksmų.

SpaceX pareiškimas atskleidžia vis labiau augantį pramonės debatą: kaip suderinti spartų palydovų diegimą su eismo valdymo praktikomis, kurios mažintų susidūrimų riziką. Kai operatoriai nesidalija planuojamomis trajektorijomis, paleidimo langais ir manevrų planais po išskleidimo, padidėja rizika artimiems prasilenkimams ir potencialiai katastrofiniams susidūrimams.

Tokios diskusijos įgauna ypatingą svarbą, nes dauguma modernių palydovų veikia automatizuotai, o manevrai atliekami pagal operatorių nustatytas taisykles. Be aiškios tarptautinės praktikos, kiekvienas paleidimas ar orbitinis manevras gali sukelti netikėtą sąveiką su jau veikiančiais palydovais, ypač tankiose žemose orbitose, kur palydovų tankis sparčiai auga.

CAS Space atsakymas ir tyrimo pradžia

CAS Space, Kinetica 1 raketos operatorius, pranešė, kad laikėsi privalomų žemės sistemos procedūrų, pasirinkdama tinkamą paleidimo langą, ir kad tokie patikrinimai yra būtini visoms jos misijoms. Bendrovė nurodė, jog peržiūri incidentą ir konsultuosis su suinteresuotomis šalimis, siekdama išsiaiškinti aplinkybes.

Šis viešųjų pareiškimų mainymas tarp SpaceX ir CAS Space atspindi gerai pažįstamą modelį: operatoriai gina savo veiklos procedūras, tuo pat metu pripažindami, kad būtina tirti artimus prasilenkimus. Kadangi daugiau valstybių ir privačių įmonių paleidinėja krovinį į orbitą, vis svarbiau rasti bendrus veiklos standartus ir geriausias praktikas.

Tyrimai ir ataskaitos po tokių incidentų paprastai apima telemetrijos, trajektorijų rekonstrukcijos ir radarų duomenų analizę, kad būtų nustatyta objekto padėtis paleidimo metu, palyginti ją su jau esančių palydovų trajektorijomis. Tokios analizės leidžia patikrinti, ar įvyko operacinė klaida, programinės įrangos neatitikimas ar tiesiog nepakankama informacijos sklaida tarp operatorių.

Kodėl žemos Žemės orbitos perpildymas yra svarbus

LEO (žema Žemės orbita) sparčiai užsipildo. 2020 metais aktyvių palydovų skaičius buvo mažesnis nei 3 400; per pastaruosius penkerius metus šis skaičius išaugo iki maždaug 13 000. Tik SpaceX eksploatuoja beveik 9 300 Starlink palydovų, o daugiau nei 3 000 naujų vienetų buvo išskleisti per šiuos metus. Toks diegimo mastas reikšmingai padidina artimų prasilenkimų, radijo dažnių trukdžių ir – blogiausiu atveju – susidūrimų, dėl kurių atsiranda orbitinių šiukšlių, tikimybę.

Ekspertai įspėja, kad net vienas susidūrimas gali sukurti tūkstančius smulkių fragmentų, iš kurių kiekvienas gali pakenkti kitiems kosminiams aparatams. Šis kaskadinis efektas žinomas kaip Kesslerio sindromas — scenarijus, kurį 1978 m. aprašė NASA mokslininkas Donaldas Kessleris: susidūrimai gamintų šiukšles, kurios saugotų tolesnius susidūrimus ir galiausiai paverstų svarbias orbitines zonas pavojingomis arba nebenaudojamomis.

Be tiesioginės techninės rizikos, orbitinis perpildymas turi ir platesnių pasekmių: komunikacijos, navigacijos ir stebėjimo paslaugų, kurias teikia palydovai, patikimumas gali sumažėti. Tai turi poveikį žemės ūkiui, aviacijai, jūrų navigacijai, finansinėms paslaugoms ir nacionaliniam saugumui. Be to, orbitinių šiukšlių valymo ir prevencijos sprendimai yra brangūs ir sudėtingi — nuo aktyvios šiukšlių surinkimo technologijos iki reguliacinių įrankių ir draudimo mechanizmų.

Kas lemia susidūrimų riziką ir kokie yra prevencijos mechanizmai

Susidūrimų riziką lemia keli pagrindiniai veiksniai: palydovų tankis tam tikroje orbitoje, operatorių koordinacijos trūkumas, trajektorijų tikslumas (įskaitant orbitinių elementų matavimo patikimumą), bei gebėjimas greitai atlikti korekcinius manevrus po išskleidimo. Be to, žemos Žemės orbitos palydovams dažnai būdingi panašūs greičiai ir aukščio intervalai, todėl mažos trajektorijos klaidos gali lemti staigų artėjimą.

Prevencijos priemonės apima šias technologines ir procedūrines priemones:

- Kosmoso situacijos supratymas (angl. Space Situational Awareness, SSA): tai centralizuotas ar bendradarbiaujančių subjektų tinklas, kuris renka, apdoroja ir skleidžia informaciją apie objektų padėtį orbitoje, jų greitį ir galimus artimus susidūrimus.

- Išankstinės pranešimų politikos: privalomos arba rekomenduojamos taisyklės, pagal kurias operatoriai turi iš anksto pranešti apie paleidimų langus, planuojamas trajektorijas ir numatomus manevrus.

- Standartizuoti manevrų planavimo protokolai: algoritmai ir taisyklės, kurias gali taikyti skirtingi operatoriai, kad būtų sumažinta prasidedančių manevrų interferencija ir užtikrintas saugus atstumas tarp palydovų.

- Pagerintas sekimas ir duomenų dalijimasis: radaro stebėjimo tinklai, optiniai stebėjimai ir komercinės kosmoso stebėjimo paslaugos, kurios suteikia didesnį trajektorijų tikslumą ir leidžia greičiau reaguoti.

- Automatizuotos „kolizijos vengimo“ sistemos: palydovų programinė įranga, galinti autonomiškai priimti sprendimus dėl smulkių koregavimų, siekiant išvengti artimų susidūrimų, kai operatoriai negali laiku reaguoti.

Šios priemonės reikalauja ne tik techninių sprendimų, bet ir reguliacinių bei tarptautinių susitarimų, kad būtų užtikrintas duomenų prieinamumas ir pasitikėjimas tarp skirtingų valstybių bei komercinių subjektų.

Ką tai reiškia orbitiniam saugumui ir politikai

Tokie artimi prasilenkimai kaip Kinetica 1 incidentas aiškiai pabrėžia būtinybę pagerinti kosmoso eismo valdymą, nustatyti aiškesnes taisykles apie orbitinių duomenų dalijimąsi ir sustiprinti tarptautinį bendradarbiavimą. Galimos priemonės apima privalomus išankstinius pranešimus apie paleidimus, standartizuotus manevrų planavimo protokolus ir centralizuotą stebėjimo duomenų prieigą, kuri būtų prieinama tiek komerciniams, tiek nacionaliniams operatoriams.

Be technologinių ir procedūrinių priemonių, reikalinga ir teisinių mechanizmų plėtra: aiškesnės atsakomybės taisyklės dėl artimų prasilenkimų, bendri draudimo standartai ir tarptautinės sutartys, kurios reglamentuotų duomenų dalijimąsi ir reagavimą į incidentus. Tarptautinės organizacijos, tokios kaip Jungtinės Tautos, taip pat gali vaidinti svarbų vaidmenį nustatant bendrą reglamentavimo rėmą, tačiau praktinė įgyvendinimo dalis dažnai priklauso nuo valstybių ir privačių operatorių bendradarbiavimo.

Tyrimai rodo, kad ekonomiškai vertinga investuoti į prevencines priemones: efektyvus kosmoso eismo valdymas sumažina susidūrimų riziką ir todėl sumažina ilgalaikes išlaidas, susijusias su palydovų praradimu, paslaugų prastojimu ir orbitinių šiukšlių valymu. Taip pat reikšminga vartotojų ir verslo pasitikėjimo išlaikymo sritis — stabilios palydovinės paslaugos yra esminės daugeliui modernių paslaugų sektorių.

Praktiniai žingsniai ir rekomendacijos

Siekiant sumažinti ateities incidentų skaičių ir valdyti riziką, galima rekomenduoti kelias konkrečias priemones:

- Sukurti tarptautinį, nepriklausomą kosmoso eismo valdymo centrą arba konsorciumą, kuris teiktų realaus laiko duomenis ir mastą apimančią SSA informaciją.

- Nustatyti privalomus standartus dėl paleidimų pranešimų, įskaitant koordinaciją tarp valstybių ir komercinių operatorių, ypač kai kroviniai bus paleidžiami į tankias žemės orbitas.

- Investuoti į naujas sekimo technologijas (radarą, optinius stebėjimus, lazerinius sekimo tinklus) ir skatinti duomenų dalijimąsi tarp valstybių bei privačių bendrovių.

- Skatinti tarptautinę mokslinę ir techninę bendruomenę dirbti kartu su pramonės atstovais siekiant sukurti interoperabilius manevrų planavimo standartus ir algoritmus.

- Plėtoti komercines ir viešąsias iniciatyvas orbitinių šiukšlių aktyviam pašalinimui bei atsparumui užtikrinti, įskaitant technologijas, kurios mažintų riziką susidūrimams (pvz., palydovų dizainas, maksimalios gyvenimo trukmės politikos ir nuolatinio pavarų valdymo sprendimai).

Šie žingsniai reikalauja ir politinės valios, ir ilgalaikių investicijų — tačiau privalomas jų priėmimas yra būtinas, jei norime išlaikyti prieigą prie saugios ir tvarios žemos Žemės orbitos ateities kartoms.

Išvada: mokslininkams, palydovų operatoriams ir politikos formuotojams žinia aiški — spartinant orbitinę pajėgumą, reikia sutelkti dėmesį į koordinaciją, skaidrumą ir tarptautinį bendradarbiavimą. Tik taip bus galima sumažinti incidentų, panašių į Kinetica 1 atvejį, riziką ir apsaugoti tiek kosmoso operacijas, tiek Žemėje teikiamas paslaugas, priklausančias nuo palydovų funkcionalumo.

Šaltinis: smarti

Palikite komentarą

Komentarai