6 Minutės
Kodėl ličio‑sieros baterijos svarbios — ir kas joms trukdo
Ličio‑sieros (Li‑S) baterijos išryškėja kaip patraukli alternatyva šiandieninėms ličio‑jonų ląstelėms elektromobiliams (EV) ir ilgo nuotolio pritaikymams. Siera yra gausi ir nebrangi, Li‑S ląstelės gali saugoti daugiau energijos pagal svorį (didelis energijos tankis), o ankstyvi dizainai siūlo geresnį saugumą ir greitesnį įkrovimą. Vis dėlto pastovus iššūkis — vadinamasis shuttle efektas — trukdo Li‑S chemijai pasiekti komercinį mastą.
Shuttle efektas pasireiškia, kai ličio polisulfidai (LPS), tarpinės sieros formos, susidarantys įkrovimo ir iškrovimo metu, ištirpsta elektrolite ir migruoja tarp katodo ir anodo. Ši migracija sukelia aktyvios medžiagos praradimą, spartų talpos nykimą ir trumpą ciklų gyvenimo trukmę. Praktikoje daugelis eksperimentinių Li‑S ląstelių, kurios pradžioje gali konkuruoti su ličio‑jonų energijos tankiu, praranda naudojamą nuvažiuojamą atstumą po vos kelių šimtų pilnų įkrovimo/iškrovimo ciklų.
Norvegijos Mokslo ir technologijos universiteto (NTNU) tyrėjai nukreipė dėmesį į šį butelio kaklelį netradiciniu būdu — modifikuodami baterijos separatorių, o ne perdarinėdami katodus ar elektrolitus. Jų sprendimas — patentuota ypač plona danga, vadinama HiSep‑II — veikia kaip selektyvus filtras: blokuoja kenksmingus polisulfidus, tuo tarpu leidžia ličio jonams laisvai praeiti, sprendžiant esminį shuttle efekto mechanizmą.
HiSep‑II: ypač plona išmani separatoriaus danga
Kiekvienoje įkraunamoje baterijoje separatorius fiziškai atskiria teigiamą ir neigiamą elektrodus, kad būtų išvengta trumpųjų jungimų, bet tuo pačiu būtų užtikrintas joninis laidumas. HiSep‑II inovacija yra itin plonas sluoksnis, užteptas ant separatoriaus išorinės pusės. Skirtingai nuo storesnių membranų ar sudėtingų cheminių gaudiklių, ši danga sukurta būti lengva, pritaikoma masinei gamybai ir suderinama su esamomis ličio pagrindo ląstelėmis.
Kaip veikia išmanusis filtras
HiSep‑II veikia kaip dydžiui ir cheminiui suderinamas barjeras. Jo suprojektuota paviršiaus struktūra ir poringumas sulaiko ištirpusius ličio polisulfidus katodo pusėje, tuo tarpu leidžia ličio jonams (Li+) judėti tarp elektrodo įkrovimo ir iškrovimo metu. Ribodama polisulfidų difuziją, danga užkerta kelią nuolatiniam aktyvios sieros praradimui ir pasyviųjų sluoksnių susidarymui ant anodo — mechanizmams, kurie paprastai lemia spartų talpos mažėjimą Li‑S ląstelėse.
NTNU tyrėjai įregistravo intelektinės nuosavybės teises šiai technologijai per HiSep‑II projektą ir bendradarbiauja su NTNU Technology Transfer (TTO), siekdami perkelti dangą į rinką. Komanda pabrėžia, kad gamybos procesas suprojektuotas aplinkai draugiškai ir lengvai pritaikomas mastu, o danga gali būti integruota į esamas ličio baterijų gamybos linijas, taip palengvindama pritaikymą pramonėje.

Rezultatų pagerėjimas, svorio taupymas ir platesnės pasekmės
Laboratoriniai bandymai, atlikti NTNU Gløshaugen patalpose, rodo reikšmingą ciklų ilgio pagerėjimą Li‑S ląstelėms su HiSep‑II danga. Tipinės bazinės Li‑S ląstelės laboratorijoje pasiekia apie 200 pilnų įkrovimo/iškrovimo ciklų prieš pradedant reikšmingai mažėti talpai. Su HiSep‑II separatoriumi ciklų skaičius padidėjo iki maždaug 1 000 ciklų — penkis kartus ilgesnis gyvenimo laikas, kas perkelia Li‑S chemiją į daug praktiškesnį lygį daugeliui taikymų.
Be ciklų ilgio, HiSep‑II teikia sistemos lygmens privalumų. Tyrėjai apskaičiavo, kad 800 voltų EV baterijų paketas, kuriame taikoma ši technologija, galėtų sumažėti daugiau nei 200 kilogramų masės, nes didesnis energijos tankis ir geresnis aktyvios medžiagos išlaikymas leidžia konstruktoriams sumažinti papildomą redundanciją ir sunkius konstrukcinius elementus. Tai reikštų lengvesnius automobilius, geresnį efektyvumą ir ilgesnį nuvažiuojamą atstumą.
Saugumas ir kaina yra papildomi privalumai: siera yra pigi ir gausi, o dangos suderinamumas su esamomis ličio technologijomis daro ją patrauklia kandidatūra aviacijos, kosmoso, dronų, jūrų transporto ir energetinio tinklo saugojimo srityse — sektoriuose, kuriuose ilgaamžiškumas, svoris ir stabilumas yra itin svarbūs.
Eksperto įžvalga
"Ciklų ilgio pailginimas penkis kartus išlaikant mažą svorį yra esminis laimėjimas Li‑S diegimui," sako dr. Maria Chen, baterijų sistemų inžinierė, turinti patirties aviacijos energetikos sistemose. "Daug protingumo parodyta dėmesyje separatorius: sprendžiama medžiagų sąsajos transporto problema, o ne verčiamasi į kompleksines naujas katodų chemijas ar egzotiškus elektrolitus. Jei nepriklausomi bandymai patvirtins laboratorinius rezultatus ir danga bus galima tiksliai išgauti mastu, HiSep‑II galėtų atrakinti Li‑S panaudojimą aukštos vertės mobilumo ir energetinio saugojimo srityse, kur svarbiausi energijos tankis ir saugumas."
Ši nepriklausoma nuomonė pabrėžia dvi realybes: trečiųjų šalių patvirtinimas yra būtinas, o sistemos integracija — nuo ląstelių gamybos iki paketų projektavimo ir terminio valdymo — nulems realaus pasaulio našumą.
Mastelio didinimas, bandymai ir komercinė perspektyva
Prieš nei HiSep‑II pasiektų komercinius produktus, lieka atlikti keli žingsniai. Nepriklausomi trečiųjų šalių bandymai turi patikrinti ilgalaikį stabilumą, saugumą ir nuoseklų našumą, kai danga integruojama į pilnas ląsteles ir baterijų paketus. Gamybos bandymai turi parodyti, kad dangą galima patikimai dengti dideliu pralaidumu, užtikrinant vienodą kokybę ir priimtiną sąnaudų lygį.
NTNU TTO aktyviai ieško pramoninių partnerių, kurie finansuotų papildomą patentavimą bei vadovautų mastelio didinimo ir validavimo bandymams. Kristina Nydal, TTO verslo plėtros specialistė, pabrėžia technologijos tarpsektorinį potencialą: "Mūsų tikslas — licencijuoti HiSep‑II, kad ją būtų galima naudoti nuo elektromobilių iki didelio masto atsinaujinančios energijos saugojimo. Ji atrodo perspektyvi sektoriuose, kuriems ilgaamžiškumas ir saugumas yra nekompromisiniai."
Komercinis įsisavinimas priklausys nuo dokumentuotų gyvenimo trukmės privalumų, sąnaudų už kilovatvalandę, integracijos sudėtingumo ir reguliacinių patvirtinimų naujiems baterijų komponentams. Tačiau koncepcija — plonesnė, mastelyje pritaikoma separatoriaus danga, mažinanti shuttle efektą — siūlo pragmatišką kelią padaryti Li‑S ląsteles komerciškai gyvybingomis be esminio ląstelių chemijos pertvarkymo.
Išvada
HiSep‑II yra ypač plona separatoriaus danga, sukurta NTNU, kuri adresuoja ličio polisulfidų shuttle efektą — pagrindinę greito talpos nykimo priežastį ličio‑sieros baterijose. Laboratoriniai rezultatai rodo iki penkių kartų ciklų ilgio padidėjimą ir galimas sistemos lygmens svorio taupymas, galintis transformuoti EV baterijų paketus, aviacijos energijos sistemas ir energijos saugojimą. Technologijos pritaikomumas gamyboje, aplinkos suderinamumas ir suderinamumas su esama ličio‑pagrindu gamyba daro ją perspektyvia komercializacijai — jei nepriklausoma validacija ir pramoninis mastelio didinimas patvirtins laboratorinius rezultatus. Jei šie etapai bus įveikti, HiSep‑II gali tapti lemtingu žingsniu link prieinamų, lengvų ir ilgaamžių Li‑S baterijų plačiam transporto ir saugojimo pritaikymui.
Šaltinis: techxplore

Komentarai