4 Minutės
Nauji tyrimai sieja paauglių išmaniųjų telefonų naudojimą su padidėjusiu stresu, psichiniu nuovargiu ir apčiuopiamais smegenų funkcijos pokyčiais — reiškiniais, kurie anksčiau buvo dokumentuoti ir suaugusiųjų populiacijoje. Straipsnis, publikuotas žurnale Pediatrics, taip pat nurodo sumažėjusią fizinę veiklą kaip tikėtiną kelią, vedantį į ilgalaikes sveikatos rizikas, pavyzdžiui, nutukimą.
Ką parodė tyrimas
Tyrėjai pastebėjo paaugliuose modelius, kurie atkartoja ankstesnius suaugusiųjų duomenis: dažnas išmaniojo telefono naudojimas gali padidinti streso žymenis, susilpninti dėmesio gebėjimus ir pakeisti smegenų atlygio bei dėmesio tinklus. Tokie funkcijiniai pokyčiai gali palikti jaunimą išsiblaškantį, emociškai išsekusį ir sumažinti gebėjimą susikaupti po ilgo ekrano ekspozicijos.
Konkrečiau, tyrime aptikti biologiniai ir elgesio požymiai apima:
- Padidėjusi kortizolio ir kitų stresinių biomarkerų variacija, susijusi su intensyvesniu ekrano laiku.
- Sumažėjęs dėmesio nuoseklumas ir trumpesnės koncentracijos epizodai po ilgesnės socialinių tinklų ar žaidimų sesijos.
- Funkciniai smegenų vaizdai, rodyti pakitimus atlygio grandinėse (pvz., ventraliniame striatume) ir dėmesio reguliavimo tinkluose (pvz., priekinėje skiltyje), kas gali keisti impulsų valdymą ir emocinį reagavimą.
Tyrimo autoriai pabrėžia, kad šie modeliai nėra vien teksto ar nuotaikos pokyčiai: jie apima matuotus neurofiziologinius parametrus ir elgesio rezultatus, kurie kartu sudaro išsamų vaizdą apie išmaniųjų telefonų poveikį paauglių smegenų ir elgesio funkcijoms.
Kodėl svarbi fizinė veikla
Be tiesioginių nervinių efektų, tyrėjai nustatė ir elgesio kompromisą: laikas, praleidžiamas prie telefonų, dažnai pakeičia aktyvų laiką lauke ar sporto užsiėmimus. Tai ypač svarbu, nes fizinė veikla veikia keliais lygmenimis, kurie gali neutralizuoti arba sumažinti skaitmeninės pertekiaus žalą.
Fizinės veiklos nauda paauglių sveikatai apima:
- Kūno svorio kontrolę ir medžiagų apykaitos pagerinimą, mažinant nutukimo riziką.
- Psichinės sveikatos stabilizavimą: reguliari mankšta mažina nerimą ir depresijos simptomus, gerina nuotaiką per monoaminų ir neurotrofinių faktorių (pvz., BDNF) reguliaciją.
- Kognityvinę rezistenciją: aerobinė ir koordinacinė veikla prisideda prie dėmesio, atminties ir vykdomųjų funkcijų išlaikymo.
„Labai svarbu, kad jauni žmonės turėtų laikotarpį be telefonų, skirtą fizinei veiklai — tai gali apsaugoti nuo nutukimo ir laipsniškai stiprinti psichinę sveikatą“, sako tyrimo autorius Barzilay. Reguliarus fizinis aktyvumas palaiko nuotaikos reguliavimą ir stiprina kognityvinį atsparumą besiformuojančiame smegenyje.

Tolesni žingsniai mokslininkams ir tėvams
Autoriai planuoja tęstinius tyrimus, skirtus žemėlapiuoti, kaip bendras ekrano laikas, specifinių programėlių tipai ir ilgesnė paauglystės ekspozicija veikia minėtus rezultatus. Jie taip pat ketina išbandyti intervencijas — nuo programėlių naudojimo ribojimų ir struktūruotų telefonų neturinčių laikotarpių iki didesnio fizinio ugdymo mokykloje — kad nustatytų, kas efektyviausiai apsaugo jaunimo psichinę ir fizinę sveikatą.
Praktiniai patarimai globėjams ir švietimo įstaigoms apima suplanuotas technologines pertraukas, sporto ir lauko žaidimų skatinimą bei ne tik trukmės, bet ir pačių programėlių stebėjimą — svarbu atkreipti dėmesį, kokios veiklos užima paauglių dėmesį. Šiame kontekste politika ir šeimos strategijos, pusiausvyrai tarp skaitmeninės prieigos ir sveikų įpročių užtikrinti, taps vis svarbesnės.
Norint praktiškai įgyvendinti rekomendacijas, verta apsvarstyti kelis metodinius ir organizacinius aspektus:
- Reguliari stebėsena: naudojant saugius, privatumo gerbiančius ekrano laiko matuoklius, tėvai ir mokyklos gali gauti tikslesnį vaizdą apie faktinį naudojimą ir identifikuoti problemines programėles.
- Personalizuotos ribos: bendri laikmačiai gali būti naudingi, tačiau efektyviau veikia taisyklės, pritaikytos individualiam paauglio dienos režimui, poreikiams ir rizikos profilui.
- Integruoti fizinę veiklą į kasdienę rutiną: mokyklos gali didinti kūno kultūros pamokų valandas, skatinti aktyvius pertraukas ir suteikti infrastruktūrą saugiems lauko žaidimams ir komandinėms veikloms.
- Papildoma psichinio sveikatos parama: ten, kur pastebimos stiprios emocinės reakcijos ar dėmesio sutrikimai, svarbu konsultacija su sveikatos specialistais, galbūt taikant psichoedukaciją ar elgesio intervencijas.
Tyrimo autoriai taip pat atkreipia dėmesį į kelis esminius mokslinius klausimus, kuriuos privalu išspręsti ateities studijose, kad būtų pateikti aiškesni, praktikai pritaikomi rekomendacijų pagrindai:
- Priežastinis ryšys: ar ekrano laikas tiesiogiai sukelia nustatytus smegenų pokyčius, ar šie pokyčiai priklauso nuo kitų veiksnių (pvz., miego kokybės ar socialinio palaikymo trūkumo)?
- Programėlių įtaka: ar skirtingos veiklos (socialiniai tinklai, vaizdo įrašai, žaidimai, švietimo programėlės) turi skirtingą poveikį stresui, dėmesiui ir fizinei veiklai?
- Ilgalaikiai padariniai: kaip paauglystėje įgyti įpročiai ir neurofunkciniai pokyčiai veikia suaugusiųjų sveikatą, gebėjimą dirbti ir socialinį funkcionavimą?
Siekiant spręsti šiuos klausimus, būtini ilgalaikiai, dinaminiai duomenų rinkiniai, įskaitant išsamius elgesio žurnalus, objektinius veiklos matavimus (pvz., dėvimių įrenginių duomenis) ir neurovaizdavimo tyrimus. Tokia tarpdisciplininė prieiga pagerintų tiek mokslo kokybę, tiek galimybes suformuluoti praktines, duomenimis pagrįstas politikos gaires.
Galiausiai, svarbu pabrėžti, kad efektyvios strategijos dažnai apima kelis lygmenis: individualų elgesio keitimą, šeimos normas, mokyklos praktiką ir visuomenės politiką. Tik kompleksinis požiūris gali užtikrinti, kad skaitmeninė technologija lieka naudingas įrankis, o ne rizikos veiksnys paauglių psichinei ir fizinei gerovei.
Šaltinis: sciencealert
Palikite komentarą