7 Minutės
Įvadas: Kitas žingsnis – kartų laivų kūrimas tarpžvaigždinėms kelionėms
Žmonijai nuolatos siekiant naujų horizontų kosmose, tarpžvaigždinės kelionės idėja – kelionės tarp žvaigždžių – pereina iš grynos mokslo fantastikos į realią tyrimų sritį. Vienas iš svarbiausių klausimų: kaip įgulai keliauti misijose, kurios truktų šimtmečius, kirsti milžiniškus atstumus siekiant pasiekti kitų žvaigždžių sistemas? Šiai vizijai įgyvendinti 2024 m. lapkritį buvo pristatyta tarptautinė Project Hyperion kūrybinė konkurso iniciatyva, kurią organizavo Initiative for Interstellar Studies (i4is). Konkursas skatino kurti novatoriškas, tačiau realistiškas „kartų laivų“ (generation ships) koncepcijas, gebančias išlaikyti gyvybę kelių šimtmečių tarpžvaigždiniuose skrydžiuose.
2025 m. liepą paskelbti rezultatai atskleidė išskirtinį tarptautinių tarpdisciplininių komandų išradingumą. Šiame straipsnyje aptarsime mokslinį pagrindą, analizuosime konkurso geriausias idėjas ir paieškosime įžvalgų, ką šios koncepcijos atskleidžia apie mūsų potencialią ateitį tarp žvaigždžių.
Mokslinis kontekstas: kodėl reikia kartų laivų?
Tarpžvaigždinės kelionės sudėtingumas
Keliauti į kitą žvaigždžių sistemą – viena sudėtingiausių žmonijos mokslo ir inžinerijos užduočių. Atstumai yra milžiniški: net ir artimiausia žvaigždė, Alfa Kentauro sistema, yra daugiau nei už keturių šviesmečių. Dabartinių ar artimiausiu metu pasiekiamų kosminių variklių technologijoms tokioms kelionėms prireiktų nuo tūkstančio iki 80 000 metų. Tradiciniai raketiniai ar net branduoliniai varikliai nepakankamai greiti ir reikalauja per daug kuro, todėl nėra tinkami tokiems masto projektams.
Vienintelė šiuo metu reali galimybė pasiekti kitą žvaigždę žmogaus gyvenimo laikotarpiu yra nukreiptos energijos (direktinės energijos) varomos mini zondų misijos, pasitelkiančios lazerinius spindulius. Programos tokios kaip Breakthrough Starshot planuoja paspartinti gramų masės aparatus iki didelės šviesos greičio dalies, tačiau tokios misijos yra neįgulos, be žmonių.
Norint įgyvendinti įgulos misijas, kurios tęstųsi šimtmečius ar tūkstantmečius, reikalingi savarankiški, uždari „kartų laivai“ arba „pasaulio laivai“ (worldships) – habitatų sistemos, gebančios palaikyti keletą žmonių kartų.

Ištakos mokslinėje fantastikoje ir ankstyvieji tyrimai
Kartų laivų koncepcija kilo dar XX a. pradžios mokslinėje fantastikoje ir futuristinėse publikacijose. Tokie vizionieriai kaip Robert H. Goddard, Konstantin E. Ciolkovskis, J. D. Bernal, o vėliau Stanislaw Ulam, Freeman Dyson ir dr. Robert Enzmann kūrė kosminių kelionių planus, grindžiamus branduoliniu varikliu, autonominėmis ekosistemomis ir ilgalaikėmis gyvenamosiomis struktūromis. Naujesni projektai, tokie kaip „Daedalus“ (British Interplanetary Society) ir NASA Institute for Advanced Concepts (NIAC), gilinosi į branduolinės sintezės, antimaterijos ir kitų pažangių tarpžvaigždinių variklių tyrimus.
Visos šios idėjos susiveda į vieną esminį poreikį: užtikrinti tvarią gyvybės palaikymo sistemą šimtmečius, pasitikėti patikima infrastruktūra maistui, orui, vandeniui, išsaugoti psichologinę ir kultūrinę tapatybę bei gebėti prisitaikyti prie nežinomų rizikų.
Iššūkis: Project Hyperion kartų laivų konkursas
Konkurso dizainas ir pasaulinis įsitraukimas
Project Hyperion konkursas, organizuotas i4is, subūrė architektus, inžinierius, socialinius mokslininkus, antropologus ir miestų planuotojus, išryškindamas techninių sprendimų ir žmogiškųjų veiksnių sąveiką. Komandos turėjo sukurti kartų laivų koncepcijas, pagrįstas dabartinėmis arba artimiausioje ateityje prognozuojamomis technologijomis ir pasiūlyti inovatyvių sprendimų, kurie išplėstų galimų projektų ribas.
Pagrindiniai konkurso reikalavimai:
- Užtikrinti 1000 ± 500 žmonių populiacijos palaikymą kelių šimtmečių laikotarpiu.
- Sukurti dirbtinę gravitaciją sukimosi pagalba, siekiant išlaikyti žmogaus sveikatą.
- Uždara, ciklinė gyvybės palaikymo sistema – maistui, vandeniui, atliekų perdirbimui ir atmosferos regeneracijai.
- Ilgaamžė architektūra, apsauganti nuo kosminių pavojų: radiacijos, mikrometeoritų.
- Kultūros, švietimo ir technologinės tęstinumo išsaugojimo mechanizmai.
- Gebėjimas pasiekti ne mažiau kaip 10% šviesos greičio (0,1c), kad kelionė į artimiausią gyvenamą egzoplanetą Proksima Centauro b užtruktų apie 250 metų.

Kosminės rizikos ir žmogiškieji iššūkiai
Kosmosas išskirtinai priešiškas – tarpžvaigždinės kelionės metu gresia kosminė radiacija, izoliacija, resursų trūkumas, gyvenimo uždarose patalpose iššūkiai. Todėl konkurse prireikė ne tik techninių, bet ir socialinių, psichologinių, kultūrinių sprendimų: bendruomenės dinamikos, žinių perdavimo kartoms, kultūrinio atsparumo ir gebėjimo prisitaikyti.
Trys aukščiausiai įvertinti kartų laivų projektai: inovacijos ir įžvalgos
Iš šimtų paraiškų buvo atrinkti trys nugalėtojai, kurių idėjos išsiskiria originalumu ir vizija, kaip žmonija galėtų kada nors keliauti tarp žvaigždžių.
Pirma vieta: Chrysalis – modulinis žvaigždžių laivas lankstumui ir tvarumui
Italijos komanda iš skirtingų disciplinų – architektūros, ekonomikos, astrofizikos, aplinkos inžinerijos ir psichologijos – sukūrė modulinį cilindrinį laivą, siekiantį 58 km ilgį ir 6 km diametrą. Tokia forma sumažina priekinį plotą, o kartu ir grėsmę iš mikrometeoritų bei kosminių nuolaužų.
Pagrindiniai ypatumai:
- Tiesioginės sintezės variklis (DFD): Naudojant helį-3 ir deuterį, pasiekiama nuolatinė 0,1g trauka, o kelionė truktų apie 400 metų, su laipsnišku stabdymu artėjant prie Proksima Centauro b.
- Sukamoji habitacija: Pagrindinis gyvenamasis blokas sukonstruotas iš kelių koncentriškai besisukančių sluoksnių, skirtų įvairioms reikmėms – nuo maisto gamybos, ekosistemų iki gyvenamų, bendruomenės, švietimo ir logistikos erdvių.
- Žemiška gravitacija ir socialinė integracija: Kiekvienas sluoksnis sukasi, sukuriant Žemės lygio gravitaciją, kas būtina ilgalaikei sveikatai. Erdvių organizavimas užtikrina privatumo galimybę bei veiklią bendruomenę, įskaitant Cosmo Dome – stebėjimo ir laisvo svorio rekreacinį kupolą laivo priekyje.
- Gamyba kosmose ir plėtra: Modulinė architektūra sudaro galimybes prisitaikyti, naudoti išteklius vietoje ir esant reikalui išplėsti sistemą.
- Kultūrinė ir psichologinė gerovė: Komanda pabrėžė pasiruošimą misijai, įskaitant izoliacijos treniruotes, kad užtikrintų pasirengimą gyventi uždaroje tarpkartinėje bendruomenėje.
Pasak i4is, Chrysalis projektas išsiskyrė „sisteminio lygmens darna ir inovatyvia modulinių habitato struktūra“, pateikiančia sprendimus fiziniam saugumui ir psichologiniam tvarumui.

Antra vieta: WFP Extreme – visuomenės atsparumas kaip kertinė vertybė
WFP Extreme, vadovaujama studijos Krokuvoje Design for Extreme Environments, apjungė architektūros, industrinio dizaino ir technologijų žinias, prižiūrimas dr. Michało Kraciko. Komandos nariai taip pat turėjo patirties kuriant astronautų kostiumus bendradarbiaujant su MIT.
Pagrindiniai sprendimai:
- Priešpriešiai besisukančios habitacijos: Dvi 500 metrų skersmens žiedai, sujungti centriniu branduoliu, užtikrina gravitaciją ir stabilumą, sumažindami Korolio jėgas.
- Įvairialypiai kaimynystės modeliai: Žieduose įrengti trys skirtingi „rajone“, sujungti takais ir bėgimo takais, skatinančiais judėjimą ir bendravimą. Pabrėžiamas dvasinis ir socialinis bendruomenės aspektas.
- Pažangios gyvenimo palaikymo sistemos: Centrinis branduolys palaiko hidroponiką maistui, užtikrina energijos ir kontrolės sistemas bei jungtis su bendruomenės patalpomis.
- Kasdienybės dėmesys: Suplanuoti individualizuoti įgulos drabužiai, ritualai, transporto kapsulės tarp žiedų – visa tam, kad aplinka būtų patogi ir bendruomeniška.
WFP Extreme giriamas už ypatingą dėmesį kultūros ir visuomenės klausimams, pabrėžiant, jog ilgalaikė sėkmė reikalauja ne tik techninio, bet ir socialinio sąmoningumo.
Trečia vieta: Systema Stellare Proximum – biomimetika ir asteroido inžinerija
Systema Stellare Proximum, vadovaujama dr. Philipo Koshy, pasiūlė unikalią koncepciją, sujungusią mechanikos inžineriją, mediciną ir dizainą, įkvėptą gamtos modelių.
Pagrindinės savybės:
- Asteroido pagrindu pastatytas laivas: Habitatą sudaro išskobtas asteroidas, savo forma primenantis medūzą – uoliena naudojama kaip natūrali radiacijos ir nuolaužų apsauga.
- Dvigubos Stanford toridės: Dvi priešpriešiai besisukančios toridės asteroidinėje tuštumoje – pagrindinės gyvenamos zonos su dirbtine gravitacija, lengvai plečiamos arba konfigūruojamos pagal poreikį.
- Hibridinė variklio sistema: Pagrindinis pagreitis – branduolinės pulso jėgos, vėliau perėjimas prie mažesnės traukos joninių variklių kruizo režimui.
- Savaime tvarkoma išorė ir robotika: Asteroido korpusas pagamintas iš išmaniųjų medžiagų, įdiegtos remonto robotų sistemos, kurios gali susitvarkyti su pažeidimais.
- Bioregeneracinės gyvybės palaikymo sistemos: Naudojami dumbliai, mikroorganizmai bei hidroponika, akvaponika, kartu auginamos žuvys, taip užtikrinant mitybos bei vandens ciklų įvairovę.
- Integruota jutimo sistema ir adaptuojama navigacija: Korpusas apstatytas sensoriais, o AI pagrįsta navigacija kartu su lazerinėmis sistemomis naikina smulkias nuolaužas.
- Narratyvinis gilumas: Sukurta ateities 24 a. istorija, vaizduojanti, kaip žmonija susivienija ir pradeda taržvaigždines migracijas, paversdama mokslo fantastiką planuojama tikrove.
Komandos kūrybiškumas įvertintas už techninių, socialinių bei kultūrinių aspektų integraciją ir išbaigtą viziją.

Perspektyvos: keliant žingsnį tikros tarpžvaigždinės civilizacijos link
Ateities technologijos
Nors dauguma prizinių idėjų vis dar reikalauja dešimtmečių ar šimtmečių iki praktinio įgyvendinimo, konkursas parodė kertines tyrimų kryptis tarpžvaigždinėms misijoms:
- Pažangi variklio technologija: Sintezės ir antimaterijos varikliai vis dar kuriami, o nukreiptos energijos varikliai zondams artėja prie bandymų etapų.
- Atsparios gyvybės palaikymo sistemos: Ciklinės bioregeneracinės sistemos aktyviai tiriamos ESA, NASA ir kitų kosmoso agentūrų, būtinos ilgalaikėms misijoms į Mėnulį, Marsą ar toliau.
- Autonomija ir prisitaikymas: Dirbtinis intelektas, robotika, išmanios medžiagos bus gyvybiškai svarbūs laivų saugumui, techninei priežiūrai, o misijoje, kuri negalės remtis Žemės pagalba, autonomija taps pagrindu.
- Žmogiškųjų veiksnių tyrimai: Izoliacijos studijos poliarinėse stotyse ir povandeniniuose habitatose suteikia įžvalgų apie ilgalaikį gyvenimą uždaroje erdvėje. Psichologiniai, kultūriniai ir etiniai aspektai vis svarbiau įtraukiami į planavimą.
- Visuomenės modeliai kosmose: Svarbu kurtis valdymo, švietimo ir kultūros tęstinumo sistemoms naujose, ekstremaliose aplinkose. Konkursas parodė, kaip architektūra ir dizainas gali padidinti bendruomenės atsparumą, kūrybiškumą bei vieningą tikslą.
Ekspertų įžvalgos
Tokios institucijos kaip i4is pabrėžia, jog nors tikrų kartų laivų įgyvendinimas dar toli, konkursai skatina tarpdisciplininę inovaciją ir ugdo būsimus tarpžvaigždinės inžinerijos, planavimo ir kultūrologijos specialistus. Kaip apibendrino i4is: „Šie pasiūlymai – tai ne tik techniniai brėžiniai, bet ir socialiniai dokumentai, prognozuojantys, ką reiškia būti žmogumi gilioje kosminėje erdvėje šimtmečiais.“
Išvada
Project Hyperion kartų laivų konkursas paskatino kūrybingų sprendimų bangą, sujungusį pažangią kosmoso inžineriją, biosciences, architektūrą ir humanitarinius mokslus. Pirmaujantys projektai – Chrysalis, WFP Extreme ir Systema Stellare Proximum – siūlo strategijas, kaip įveikti pagrindinius tarpžvaigždinės kelionės iššūkius: nuo ciklinių gyvybės palaikymo sistemų iki bendruomenės dizaino ir savaime atsistatančių struktūrų. Šie laivai – daugiau nei tik transporto priemonės: jie tampa ilgalaikės civilizacijos modeliais už Žemės ribų.
Nors įgulos kelionės prie kitų žvaigždžių vis dar tolima svajonė, šios koncepcijos įkvėps technologijas artimesnėms misijoms į Mėnulį, Marsą ar toliau. Jos taps pagrindu būsimiesiems tyrimams, skatins mokslinę vaizduotę ir priartins mus prie atsakymo į klausimą: kaip žmonija gali klestėti ir tyrinėti Visatą tarp žvaigždžių?
Šaltinis: universetoday

Komentarai