3 Minutės
Europa pradeda varžybas hipergarsinių orlaivių srityje su Invictus
Ilgą laiką hipergarsinių orlaivių inovacijos daugiausiai kilo iš Šiaurės Amerikos kompanijų, kurios dažnai orientavosi į pažangius tyrimų platformų bandymus. Tačiau nauja Europos iniciatyva keičia šią situaciją. Invictus – taip vadinamas šis novatoriškas projektas – nėra paprastas didelio greičio bandymų orlaivis. Tai vizija sukurti daugkartinio naudojimo hipergarsinį erdvėlaivį, galintį pakilti nuo įprastos kilimo tako ir pasiekti kosmoso ribą.
Invictus projekto konsorciumas
Invictus programai vadovauja Europos kosmoso agentūra (ESA), kuri subūrė stiprų partnerių tinklą: Frazer-Nash, Spirit AeroSystems ir Cranfield universitetą. Šių metų pradžioje pristatytas Invictus siekia tapti pirmuoju Europoje Mach 5 (3 836 mph / 6 174 km/h) greičio orlaiviu ir atverti naują etapą žemyno aerokosminiame sektoriuje.

Inovatyvi oro-kvėpuojanti pavara
Viena iš pagrindinių Invictus savybių yra pažangi vandenilio kuro, oro-kvėpuojanti iš anksto atšaldyta variklio sistema. Skirtingai nei tradiciniai raketiniai varikliai, ši naujos kartos technologija naudoja atmosferos deguonį, suteikdama galimybę efektyviam, ilgam didelio greičio skrydžiui. Varpų sistemos aušintuvas grindžiamas ESA Synergistic Air-Breathing Rocket Engine (SABRE) technologija, sukurta bendradarbiaujant su Reaction Engines. Ankstyvieji bandymai pademonstravo išskirtinį sistemos gebėjimą aušinti itin įkaitusį orą per akimirksnį – tai itin svarbu patikimam Mach 5 greičiui.
Atviri klausimai ir lankstus dizainas
Dėl projekto kompleksiškumo ir ankstyvos stadijos daugelis detalių vis dar sprendžiamos. Ar orlaivis bus bemaninis, ar skirtas įgulai? Dominuos civilinis, kosmoso ar gynybinis pritaikymas, o gal bus įmanomas visų šių sričių integravimas? Projekto apimtis išlieka plati: dabartinis tikslas – sukurti išsamų koncepcinį modelį, į kurį įtrauktos pažangios daugkartinio naudojimo aerokosminės sistemos.
Palyginimai ir rinkos pranašumai
Lyginant su daugeliu kitų hipergarsinių iniciatyvų, kurios paprastai orientuotos į ribotus mokslinius tyrimus ar gynybos reikmes, Invictus išsiskiria akcentu į daugkartinį naudojimą ir universalumą. Pasitelkiant vandenilio pavarą bei inovatyvų aušintuvą, ši platforma žada ne tik rekordinį greitį, bet ir didesnį efektyvumą, aplinkosaugą bei eksploatavimo lankstumą. Tai gali tapti kertiniu akmeniu kuriant ateities Europos erdvėlaivių ir aerokosminių technologijų rinkas.

Potencialios taikymo sritys
Sėkmės atveju Invictus bus taikomas įvairiose srityse: nuo palydovų paleidimo, greitų suborbitinių kelionių iki hipergarsinių tyrimų bei gynybos sprendimų. Orlaivio gebėjimas naudoti standartinius pakilimo takus atveria daugiau galimų taikymo scenarijų bei padidina prieinamumą tiek valdžios institucijoms, tiek komerciniams vartotojams.
Laiko planas ir tolimesni žingsniai
Projekto planas ambicingas: jau kitą vasarą konsorciumas tikisi parengti preliminarų visos skrydžio sistemos projektą, apjungiant pažangias technologijas. Pirmasis Invictus hipergarsinio orlaivio skrydis numatytas 2031-ųjų pradžioje, kas leis Europai tapti viena iš šios srities lyderių.
Invictus nėra paprastas lėktuvas – tai drąsus šuolis į daugkartinio naudojimo hipergarsinių erdvėlaivių ateitį, pozicionuojantis Europą inovacijų priešakyje aviacijos ir kosmoso sektoriuje.
Šaltinis: autoevolution

Komentarai