3 Minutės
Įžanga: Smegenų potencialo atskleidimas matematiniams gebėjimams
Daugybei žmonių matematika kelia sunkumų, tačiau naujausi neurologijos pasiekimai atveria naujus sprendimo kelius. PLOS Biology publikuotas recenzuotas tyrimas rodo, kad švelnus ir neinvazinis smegenų stimuliavimas gali reikšmingai pagerinti aritmetikos rezultatus. Tai padeda išsamiau suprasti nervinius kelius, lemiančius matematinius įgūdžius.
Tyrimas: Smegenų ryšių žemėlapis ir stimuliacijos taikymas
Profesoriaus Roi Cohen Kadosh, atstovaujančio Sario universitetui, vadovaujama tyrėjų komanda į tyrimą pakvietė 72 Oksfordo universiteto studentus. Jie išsamiai nagrinėjo smegenų veiklą, susijusią su matematiniais gebėjimais. Kiekvienam dalyviui buvo atliktos smegenų vaizdavimo procedūros, daugiausia dėmesio skiriant trijų svarbių sričių tarpusavio ryšiams: dorsolateralinei prefrontalinei žievei (atsakingai už planavimą ir logiką) bei užpakalinei parietalinei žievei, kuri būtina atminčiai ir skaičiniam mąstymui.
Tiriamiesiems buvo pateikti matematiniai testai, vertinantys tiek problemų sprendimo, tiek išmoktų faktų atgaminimo gebėjimus. Tyrėjai nustatė, kad stipresnius nervų ryšius turintys individai geriau susidorojo su skaičiavimo užduotimis.

Revoliuciniai rezultatai: Transkranialinis atsitiktinių triukšmų stimuliavimas
Siekdami giliau išnagrinėti ir sustiprinti matematinius gebėjimus, mokslininkai pasitelkė transkranialinio atsitiktinių triukšmų stimuliavimo (tRNS) metodą. Dalyviams buvo uždėti specialūs elektrodais aprūpinti dangteliai, kurie be jokio diskomforto ar chirurginės intervencijos perduodavo švelnią, nestiprią elektros srovę į tikslines smegenų sritis.
Tyrimo rezultatai įspūdingi: tie dalyviai, kurie matematikos užduotyse pradžioje pasirodė prasčiau, po tRNS stimuliacijos savo rezultatus pagerino net 25–29 procentais. Mokslininkų vertinimu, tai susiję su išaugusiu neuronų jaudrumu ir pakitusia GABA neurotransmiterio, padedančio reguliuoti smegenų veiklą, funkcija. Šitaip tRNS sustiprina nervinius kelius ir kompensuoja silpnesnį pradinių ryšių lygį.
Tik pažymėtina, kad reikšmingas progresas pastebėtas tik tarp tų, kurie prieš tai demonstravo žemesnius rezultatus – jau gerai skaičiuojantiems tokios naudos nepastebėta. Kaip pažymi dr. Cohen Kadosh, tai gali sudaryti prielaidas individualizuotoms mokymosi intervencijoms ir padėti pasiekti geriausią asmeninį kognityvinį potencialą.
Tyrimo reikšmė, etika ir ateities perspektyvos
Šio tyrimo svarba išauga už laboratorijos ribų. Smegenų stimuliacijos pagalba stiprinant matematinius įgūdžius, ateityje būtų galima mažinti švietimo nelygybę ir padėti tiems, kurie susiduria su mokymosi sunkumais. Visgi autoriai pabrėžia būtinybę atidžiai įvertinti etinius aspektus. Dr. Cohen Kadosh įspėja, kad šių technologijų prieinamumas neturėtų būti ribojamas tik pasiturintiems, nes tai gali didinti, o ne mažinti nelygybę.
Taip pat akcentuojama, jog tokio tipo smegenų stimuliavimo nereikėtų bandyti be mokslinio priežiūros ir tinkamų tyrimo sąlygų. Būtina nuosekli tyrimų ir reguliacinė priežiūra prieš taikant šias priemones plačiau.
Išvada
Neinvazinis smegenų stimuliavimas, ypač transkranialinis atsitiktinių triukšmų metodas, atveria naujas galimybes gerinti matematinius gebėjimus asmenims, kurių nerviniai ryšiai silpnesni. Nors reikalingi papildomi tyrimai, dabartinės išvados žada tikslingas kognityvines intervencijas ir teisingesnį mokymosi pasiekimų prieinamumą. Plečiantis neurologijos žinioms apie mokymosi pagrindus, tokios technologinės naujovės gali padėti kiekvienam atskleisti pilną intelektinį potencialą.
Šaltinis: sciencealert

Komentarai