3 Minutės
Didelė sprogimas sutrikdė pasiruošimus dešimtajam Starship skrydžiui SpaceX Starbase centre
Trečiadienio vėlų vakarą, apie 23 valandą Centrinio laiko, Pietų Teksaso SpaceX Starbase objektą sudrebino stiprus sprogimas. Incidentas kilo atliekant parengiamuosius antžeminius Starship Ship 36 bandymus – šis prototipas skirtas dešimtajam bendrovės Starship bandomajam skrydžiui. Nelaimė įvyko Massey’s Testavimo centre, prieš planuotą statinį variklių įžiebimo bandymą, kai raketa turi būti tvirtai pritvirtinta prie stendo. Tiesioginės transliacijos, kurias rengė tokie kosmoso stebėjimui skirti kanalai kaip NASASpaceflight ir LabPadre, užfiksavo incidento padarinius: kelias valandas po sprogimo bandymų vietoje vis dar degė ugnys, dirbo gelbėjimo tarnybos.
Incidento detalės ir oficiali reakcija
Pasak NASASpaceflight stebėtojų, sprogimas įvyko iškart po degalų užpylimo ir dar prieš variklio įžiebimą statiniam bandymui. Tokie statiniai bandymai – būtinas etapas prieš bet kokį Starship paleidimą: varikliai užvedami, kol kosminis laivas saugiai pritvirtintas. Reikia pažymėti, kad Ship 36 šiame etape niekada neturėjo pakilti.
SpaceX iš karto pranešė socialiniuose tinkluose, kad žmonės per sprogimą nenukentėjo. Bendrovė pabrėžė, jog buvo nustatytos visos būtinos saugumo zonos, visi darbuotojai suskaičiuoti, o netoli Starbase gyvenantiems žmonėms pavojus nekilo. „Mūsų Starbase komanda aktyviai dirba su vietos pareigūnais užtikrindama testavimo vietos ir aplinkos saugumą. Prašome gyventojų vengti šios teritorijos, kol vykdomi saugos darbai“, – rašoma SpaceX pranešime.
Vietos žiniasklaida, įskaitant „Fox 26 Houston“ ir „KRGV News“, patvirtino, jog aukų nėra, o Brownsvilio gaisrininkai nedelsdami reagavo į įvykį ir užgesino kilusius gaisrus.
Kontekstas: Starship programa ir techninė pažanga
Šis sprogimas tapo kliūtimi ambicingai SpaceX Starship programai, kuri siekia sukurti visiškai daugkartinę, itin sunkių krovinių raketą, galinčią skraidinti žmones ir krovinius į Mėnulį, Marsą ir dar toliau. Tai ne pirma tokio pobūdžio avarija – panašūs incidentai buvo nutikę ir per septintąjį, aštuntąjį bei devintąjį bandymus šių metų pradžioje. Kiekvienas bandymas – vertinga pamoka, leidžianti SpaceX nuosekliai tobulinti konstrukciją, saugumą ir našumą.
Numatytam dešimtajam bandymui buvo rengiamasi naudoti „V2“ Starship variantą, kuris, anot vadovo Elono Musko, pasižymi didesniu kuro kiekiu, mažesne sausa mase ir patikimesne konstrukcija. Artimiausiu metu kompanija kuria „V3“ Starship laivą, kuris turėtų užtikrinti spartėjantį skrydžių tempą – Musk’o teigimu, per artimiausius metus startai gali vykti beveik kas savaitę.
Ateities perspektyvos ir reikšmė kosmoso sektoriui
Nors tikslios sprogimo priežastys ir žalos mastas vis dar tiriami, tokie incidentai yra neišvengiama naujausių kosmoso technologijų kūrimo dalis. Starship programos testavimo ir mokymosi metodas išsiskiria kosmoso pramonėje inovatyvumu, lankstumu ir greita prototipų kūrimo eiga.
Ekspertai pažymi, kad visiškai daugkartinės ir patikimos itin didelės keliamosios galios raketos sukūrimas yra itin sudėtinga inžinerinė užduotis, tačiau tai iš esmės pakeistų kosmoso užkariavimą – sumažintų išlaidas ir išplėstų prieigą prie orbitos bei tolimesnių tikslų. Tolimesnė Starship raida su tokiais variantais kaip V2 ir V3 atspindi siekį įgyvendinti šiuos ambicingus tikslus.
Išvada
Paskutinė avarija SpaceX Starbase objekte atkreipia dėmesį tiek į išskirtinę tokių technologijų kūrimo riziką, tiek į griežtas saugumo procedūras, užtikrinančias žmonių ir aplinkinių teritorijų apsaugą. Nors tokių nesėkmių išvengti neįmanoma, jos atveria naujų žinių ir prisideda prie tolimesnio tobulėjimo. Starship programa išlieka komercinės kosminių skrydžių priešakyje, nuosekliai siekdama tikslo – padaryti keliones į kosmosą saugesnes, dažnesnes ir prieinamesnes visai žmonijai.

Komentarai