Visapusis proveržis: naujos kartos ličio geležies chlorido katodinės medžiagos baterijoms | Jaunt.lt – Mokslas, Sveikata, Visata ir Atradimai kasdien
Visapusis proveržis: naujos kartos ličio geležies chlorido katodinės medžiagos baterijoms

Visapusis proveržis: naujos kartos ličio geležies chlorido katodinės medžiagos baterijoms

2025-06-27
0 Komentarai Ieva Grigaitė

4 Minutės

Visapusiškos katodinės medžiagos: naujas žingsnis pažangiosiose ličio jonų baterijose

Spartūs energijos kaupimo technologijų, ypač ličio jonų baterijų, pokyčiai yra itin svarbūs ateities elektromobiliams, atsinaujinančios energetikos tinklams ir nešiojamajai elektronikai. Vienu didžiausių iššūkių iki šiol išliko optimalių katodinių medžiagų paieška, leidžianti užtikrinti aukštą laidumą, efektyvų jonų judėjimą, mechaninį stabilumą ir mažas gamybos sąnaudas. Įprastai baterijų katodai gaminami iš sudėtinių kompozitų derinių: viena medžiaga palengvina jonų judėjimą, kita užtikrina elektros laidumą, o dar viena kaupia jonus. Visgi sąveikos tarp šių medžiagų dažnai sukelia cheminį nestabilumą, laipsnišką talpos mažėjimą bei didina gamybos kaštus.

Kinijos mokslininkų komanda paskelbė apie naujos katodinės medžiagos sukūrimą, kuri leidžia efektyviai spręsti šiuos ilgalaikius iššūkius. Inovacija grįsta ličio geležies chloridu — inžineriniu junginiu, gebančiu atlikti kelias pagrindines funkcijas viename faziniame lygyje. Ši pažanga žada patikimesnes, ilgaamžiškesnes ir pigesnes ličio jonų baterijas.

Mokslinis kontekstas: sudėtingi katodo projektavimo reikalavimai

Ličio jonų baterijų elektrodams keliami daugialypiai reikalavimai: jie turi būti laidūs, užtikrinti sklandų ličio jonų judėjimą bei atlaikyti mechanines įtampas, kylančias nuolat įkraunant ir iškraunant akumuliatorių. Įkraunant jonus katodo medžiaga plečiasi, iškraunant traukiasi, todėl ilgainiui atsiranda mikroįtrūkimai ir sumažėja našumas. Siekiant tvarumo, naudojami kompozitai iš kelių medžiagų, tačiau papildomi paviršiai palengvina irimo procesus bei trumpina baterijos tarnavimo laiką.

Proveržis: savaime atsinaujinantis Li1.3Fe1.2Cl4 katodas

Siekdama supaprastinti baterijos sandarą, mokslininkų grupė susitelkė į vieningos struktūros katodo kūrimą. Įkvėpti ankstesnių pasiekimų su chloridinėmis medžiagomis — kurios laidžios jonams, bet pasižymi prastu elektros laidumu — tyrėjai iš anksto į geležies chloridą (plačiai prieinamą, nebrangią medžiagą) įvedė ličio. Gautas junginys: Li1.3Fe1.2Cl4.

Atomų sandara ir jonų dinamika

Naudojantis pažangiomis molekulinėmis simuliacijomis, nustatyta, kad šio junginio kristalinė struktūra primena du susietus keturkampius piramides, kuriose ličio jonai išsidėsto kampuose, o atviri gardelės tarpai užtikrina laisvą jonų migraciją įkrovimo ir iškrovimo metu. Tokia naujoviška sandara ne tik pagerina jonų laidumą, bet ir padidina efektyvaus ličio jonų kaupimo galimybes.

Gamybos būdas

Li1.3Fe1.2Cl4 gaminamas sumaišant ličio chloridą su dviem geležies chlorido rūšimis. Tyrėjai naudojo greitą rutulinio malimo procesą, kad sumaišytų ir susmulkintų žaliavas, o vėliau išlaikė jas 200 °C temperatūroje per naktį, kad gautų katodui tinkamą medžiagą. Nors laboratoriniai metodai sėkmingi, masinio gamybos potencialo klausimai reikalauja tolimesnių tyrimų.

Rezultatai ir greito įkrovimo pranašumai

Eksperimentuose su naujais katodais pagamintos ličio jonų baterijos demonstravo energijos tankį, prilygstantį įprastiems geležies fosfato (LFP) katodams, žinomiems dėl patikimumo. Ypatinga Li1.3Fe1.2Cl4 savybė ta, kad jis geba išsaugoti daugiau talpos didelio srovės įkrovimų metu – jis efektyviau veikia greitai kraunant, kai dauguma kitų katodų praranda efektyvumą.

Ilgaamžiškumo bandymai taip pat įspūdingi: po 3 000 įkrovimo/iškrovimo ciklų (apie dešimtmetis kasdienio naudojimo) liko daugiau kaip 90% pradinės talpos. Tai viršija pramonės standartus, kuomet daugelis katodų tokiose sąlygose stipriai praranda talpą, ypač dažnai įkraunant sparčiai.

Pagrindinės savybės: laidumas ir potencialas kietojo kūno baterijose

Medžiagos natūralus elektrinis laidumas yra vidutinis, tačiau pakanka įmaišyti vos apie 2% anglies, kad reikšmingai pagerėtų bendras laidumas. Be to, ši katodinė medžiaga tinkama naudoti kaip dvisluoksnis sprendimas: ji veikia tiek kaip faradinis elektrodas, tiek — esant poreikiui — kaip kietojo kūno elektrolitas. Tad ji gali ne tik užtikrinti jonų mainus tarp elektrodo polių, bet ir papildomai kaupti krūvį pasiekus talpos ribą — tai atveria galimybių naujiems baterijų dizainams.

Mekanizmas: savaiminis atsinaujinimas per fazinius virsmus

Išskirtinis Li1.3Fe1.2Cl4 bruožas — nepaprastas ilgaamžiškumas ir atsparumas susidėvėjimui. Mokslininkai nustatė, jog tai lemia grįžtamieji fazių virsmai ciklų metu: ličio jonams įeinant ar paliekant kristalinę gardelę, geležies ir chlorido atomai persitvarko per tris struktūrines fazes. Ši dinaminė sandara leidžia medžiagai pilnai įkraunant išsiplėsti iki 8% — taip išvengiama įtrūkimų.

Dera pažymėti, kad junginys pereina iš trapios būsenos į elastingą, lankstesnę būklę įkrovimo/iškrovimo metu; šį pokytį palengvina ir vidutinė katodo temperatūra naudojant. Stebėta, kad atsiradusios mikroįtrūkimai ar ertmės įkrovimo metu visiškai užgyja, o tai užtikrina ilgalaikį konstrukcijos stabilumą. Toks savaiminis atsistatymas neabejotinai lemia įspūdingą ciklinį ilgaamžiškumą ir stabilų našumą net po tūkstančių ciklų.

Perspektyvos: poveikis ir tolimesni žingsniai

Dar vienas svarbus aspekstas — Li1.3Fe1.2Cl4 medžiagą sudaro pigios, plačiai prieinamos žaliavos, kas atitinka pasaulines baterijų gamybos tvarumo kryptis. Spartaus įkrovimo ir ilgo tarnavimo savybės ypač vertingos elektromobiliams, energetikos tinklams ir išmaniesiems įrenginiams.

Didžiausias iššūkis išlieka technologijos mastelio didinimas. Nors laboratorinė gamyba rutuliniu malimu ir kaitinimu veiksminga, pramonės mastui būtina naujų sintezės sprendimų paieška. Tyrėjų grupė aktyviai tiria alternatyvius kelius, siekdama užtikrinti stabilų ir nebrangų masinės gamybos procesą.

Išvados

Šis proveržis liudija, kad net ir itin brandžiose ličio jonų baterijų technologijose glūdi neatskleistų chemijos bei inžinerijos galimybių. Li1.3Fe1.2Cl4 žymi naują kryptį katodinių medžiagų kūrime — užtikrina aukštą talpą, atsparumą, savireguliaciją ir pasitelkia lengvai gaunamus elementus.

Tobulėjant gamybos technologijoms ir optimizuojant medžiagas, ši inovacija gali tapti pagrindu naujos kartos efektyvioms, tvarioms ir patikimoms ličio jonų baterijoms. Šis atradimas liudija, kad kai kurie sudėtingi akumuliatorių iššūkiai gali būti sprendžiami sumaniai kuriant daugiafunkcines, pažangias medžiagas.

„Mane domina visa, kas susiję su mokslu, sveikata, kosmosu ir naujienomis. Mano tekstai – įvairūs, bet visada pagrįsti faktais.“

Komentarai

Palikite komentarą